سفارش تبلیغ
صبا ویژن

رقص سماع چیست؟

سلام به همه ی دوستان گل ، امروز می خواهم در مورد رقص سماع و اینکه اصلا خود کلمه سماع به چه معنی است برایتان توضیحاتی بدهم.
خودِ کلمه سماع در لغت به معنی شنیدن و صدای دلنواز و گوش نواز است ولی در میان مردم صوفی سماع نوی رقص است که دراویش در هنگام رقص سماع خود را فراموش کرده و خود را به خدا و خالق خویش نزدیکتر می دانند ،آن ها گاه انقدر در این حالت عرفانی فرو رفته و ازخود بیخود می شوند که ساعت ها به این رقص ادامه داده و به خود صدمه وارد می کنند.


مراسم رقص سماع از زمان های قدیم برگذار میشده و حتی امروزه نیز در بعصی شهر ها ازجمله قونیه ، قاهره و... به شکلِ مفصل و زیبایی برگذار می شود و اگر شما علاقه مند به دیدن این رقص باشید می توانید از زمان برگذاری این مراسم اطلاع یافته و در ان ها حضور یابید.
در ابتدای این مراسم به حمد و ستایش حضرت محمد (ص)پرداخته و در انتهای مراسم نیز دعا می خوانند.
دراویش برای اجرای مراسم رقص سما لباس مخصوص بر تن کرده و بر دایره ای مشخص که نماد وحدت و شکوه و همچنین خدا است همراه با موسیقی رقص را اجرا می کنند.
یقیناً نام مولانا به گوشتان خورده و حتما نام او را چند باری در کتاب ها از نظر گذرانده اید ، مولانا شاعر محبوب و معروف ایرانی است که در ابتدا به تدریس و نصیحت مردم می پرداخت اما بعد ها که باشمس تبریزی اشنا شد و شیفته و مجنون و مرید او شد ،درس و تدریس را رها کرد و به جستجوی معرفت واقعی پرداخت و خود نیز یکی از طرفداران رقص سماع شد.
مقبره مولانا اکنون در شهر قونیه قرار دارد و هر ساله در مقبره این شاعر بزرگ مراسم باشکوه رقص سماع انجام می شود که همه ی مردم می توانند از ان دیدن کنند.
اگر روزی گذرتان به مراسم رقص سماع افتاد و خواستید از ان دیدن کنید یادتان باشد پیش از مراسم از آداب حضور در مراسم اگاهی یابید مثلا شما نمی توانید از مراسم عکس و فیلم گرفته و یا ناگهان تصمیم به ترک مراسم گرفته،زیرا این مراسم نیز مانند مراسم های دیگر آداب خاص خود رادارد.